Weerbaarheidslessen

Leren opkomen voor jezelf

Waarom zeg ik geen ‘nee’ wanneer mijn vrienden vragen om iets te doen wat ik niet wil?
Hoe komt het dat ik soms niet mezelf kan zijn, dat ik me onrustig voel en soms boos word?

Wat is Methode A?

Deze weerbaarheidstraining is gebaseerd op de Rots en Water training en specifiek gericht op kinderen tussen 5 en 8 jaar.
Weerbaar en sociaal vaardig zijn betekent dat je kan laten zien wie je bent. Hiervoor moet je stevig in je schoenen staan, voor jezelf kunnen opkomen en zelfvertrouwen hebben. De training omvat 3 belangrijke kapstokken waar we alle oefeningen aan koppelen: houding, uitstraling en stem. De bedoeling is om kinderen bewust te maken van hun houding, uitstraling en stemgebruik.

Hoe doe ik dit?

Op een hele speelse, vrolijke manier leren kinderen hun ademhaling, houding, hun kracht en grenzen kennen. Zo leren kinderen aanvoelen wanneer en hoe ze zich kunnen ontspannen, leren ze hoe ze stevig in hun schoenen kunnen staan en wat ze kunnen uitstralen met hun ogen en stem. Ze ervaren dat iedereen eigen talenten heeft, leren verschillen respecteren en ontdekken dat ze kunnen kiezen om iets wel of niet te doen.
Kortom, kinderen leren hoe ze zich weerbaar kunnen opstellen en trainen hun sociale vaardigheden.

We werken tijdens deze lessen rond:

  • Houding: hoe sta ik? Hoe staat de ander? Hoe sta ik stevig? Hoe voelt gespannen staan, hoe voelt ontspannen staan? Hoe voelt het wanneer ik adem vanuit m’n buik?
  • Ogen: Hoe kijk ik? Hoe zien anderen mij? Wat gebeurt er als ik anders kijk?
  • Stem: Hoe klink ik? Hoe luister ik naar de ander en hoe klinkt de ander? Wat zeg ik met woorden en wat zeg ik met lichaamstaal? Wat doet intonatie met de boodschap?
  • Eigenwaarde: Hoe denk ik over mezelf? Hoe denkt de ander over mij? Wat doet negatief denken met mij tijdens een spel of oefening? Durf ik trots te zijn? Durf ik op te scheppen?
  • Grenzen: Wat zijn grenzen? Voel ik mijn eigen grens en voel ik de grens van een ander?
  • Hoe sterk ben ik, met mijn ogen, mijn spieren, mijn stem, mijn gedachten?
  • Samenwerking: Wat is samenwerken? Kan ik samenwerken, hoe kom je tot samenwerken?

Praktische informatie

De lessenreeks omvat 9 lessen van telkens een uur. De groepen worden bewust klein gehouden, maximum 6 kinderen per groep. Na elke les volgt schriftelijk een beknopte beschrijving van oefeningen en aandachtspunten.